Selasa, 1 Januari 2013

sambutan tahun baru-Ambang 13

Alhamdulillah bertemu lagi kita di tahun baru 2013..klu tahun lepas sy duduk di bilik dan online pd sambutan tahun baru, maklumlah masa tu malas nk bersosial lg, masa tu bahagia dgn dunia sendiri..haha. tp tahun ni sy pergi meluangkan masa dicelah-celah kesibukan exam utk pergi ke 'Ambang 13' di dataran Shah Alam..sebelah masjid negeri, Masjid Sultan Abd Aziz..

Sambutan ini sgt2 berbeza berbanding sambutan tahun baru sebelum ini..byk pengisian ilmiah dsampaikan. sambutan sgt mggalakan, ad lebih kurang 120,000 org yg hadir ke majlis Ambang 13..tp jgn salah faham, mesej utama Ambang 13 bukanlah menyambut tahun baru 2013, xda countdown pun pada pkul 12..mesej utama Ambang 13 supaya yg mgundi pemimpin yg betul pada PRU13.. turut sama berucap pd pembukaan mlm td adalah slh seorang exco PKR. menurut beliau program ini adalah untuk memberikan medium sambutan tahun baru tanpa maksiat..klu ditempat lain, 9 bulan slpas sambutan lahirlah anak yg xberbapak..

Alhamdulillah..sambutan kali ni lahir anak muda yg cintakan ilmu..dengan pengisian yg diberikan oleh UAI, Ust Bollywood, Ali XPDC, pierre andre, kamal  dan yg paling utama, Syeikh As-sobuni, ulama' daripada syiria..subhanallah.dpt tgok muka ulamak, rasa tenang je ble tgk...nabi kte 'ulama' warasatul ambiya'...ulama' waris nabi-nabi..

syeikh as-Sobuni berusia 86 tahun, ulama' syiria
antara pengisian yg diberikan syeikh Sobuni adalah beliau menyeru agar umat islam tahu isu-isu semasa di dunia..sy secara peribadi sgt2 bersetuju dgn pdgn beliau, kite lihat anak2 muda skrg ramai yg hilang arah tujuan.. ada yg tahu enjoy semata-mata balik lewat malam, hidup mcm lalang..

sabda nabi SAW:


“Sebentar lagi akan datang umat-umat yang berkerumunan ke atas kalian seperti kerumunannya orang-orang yang makan pada satu pinggan.” Maka seorang bertanya: “Apakah jumlah kami pada ketika itu sedikit?” Baginda s.a.w menjawab:

“Bahkan jumlah kamu pada saat itu ramai. Akan tetapi keadaan kamu seperti buih-buih di lautan. Dan sesunguhnya Allah akan mencabut dari (hati) musuh-musuh kamu rasa takut terhadap kamu serta akan ditimpakan (penyakit) al-Wahn di dalam hati-hati kamu.”

Para sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah! Apakah al-Wahn?” Baginda menjawab: “Cinta kepada dunia dan takut mati.”

umat islam pada akhir zaman kte nabi ibarat buih2 dilautan..sgguh ramai tetapi dihanyut kan oleh air dan akhirnya pecah..syeikh as-Sobuni juga menyeru seluruh anak-anak muda supaya berjihad di jalan Allah, org bukan islam hebat sebab mereka bekerja keras, apa terjadi pada ummat islam skg ni adalah ramai antara mereka yg tidur..syeikh as-Sobuni yg berumur 86 thun ini berhrp umurnya bleh sampi sehingga 120 tahun krn beliau risau masih kurg bekalan utk di akhirat..byangkan hidup beliau telah diserahkan sepenuhnya untuk ummat islam tetapi masih merasa tidak cukup bekalan untuk hari akhirat..bagaimana pula kita?penting untuk kita membuat persiapan utk ke alam akhirat kelak..

menurut syeikh as-Sobuni, keluarga beliau memg pembuat sabun cuci pakaian,(xpasti smada beliau melawak), tpi jgn pula nak cuci baju pun nk jumpa dy(dy kte..haha)tp dy adalah pencuci hati-hati manusia..dgn umur yg sebegitu lanjut, nak bergrak pun susah..tp masih gagah untk mnyampai. mesej-mesej perjuangan..subhanallah.


pengisian lain turut diberikan oleh ust azhar idrus dgn lawak2 yg tahap mengalahkan raja lawak..UAI turut digandingkan bersama pemain bola sepak malaysia wan zack haikal, wan zack tanya adakah haram utk kita menyokong kelab Manchester United, memadangkan logo MU ada lambang syaitan..nk tau jawapan????sila tgk youtube..haha, apa yg saya faham mnurut jwpn UAI adalah, sokong MU x haram..tp haram bila kita pakai logo syaitan..nk tau ulasan panjang tgok la utube ea..byk lg soalan dan pengisian ttp masa x mengizinkan..lagi pun dah letih dh menaip ni..ap yg penting mulai tahun ni kta mesti membudayakan ilmu..termasuklah mencari, menganalisis, dan mengmbangkan ilmu.. stakat ni dulu entry kli ni..lpas ni sy nak post perancangan saya sepanjang tahun 2013..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan