Isnin, 14 Mei 2018

Matlamat dan Mindset

Ada yang hidup hanya bernafas, nadinya berdenyut, darahmya juga mengalir, dan jantungnya juga berdegup. Namun yang dirasakan nya hidupnya mati tidak bergerak. Dirasakan nya hidup seperti tiada tujuan hanya menunggu mati, menunggu nadi tidak berdenyut lagi, menunggu jantung tidak berdegup lagi.

Ada yang menjalani kehidupan hanya melului rutin-rutin harian. Membawa kehidupan yang ala kadar sahaja, seolah-olah tidak mahu meneroka dunia yang lebih luas. Pada hal Gunung ganang itu lebih tinggi, langit itu cukup luas, lautan itu sangat dalam. Semuanya harus diterokai dengan kerja keras dan semangat hidup.

Lalu apa matlamat hidup? Dikepelbagaian pembawaan hidup manusia, pastinya membawa haluan hidup masing-masing yang berlainan. Matlamatnya juga berlainan, matlamat inilah yang membezakan tinggi mana guung didaki, seluas mana awan diterokai, sedalam mana laut diselami.

Ada yang mahukan hidup sederhana, asa yang mahu hidup diphncak. Hakikatnya semua bergantung kepada kecekalan hidup, sikap menghadap kehidupan adalahperbezaan sebenar pencapaian hidup.

Melihat kepada sosok yang berjaya, setiap apa yang dilakukan bermula dengan matlamat, kemudian difikirkannya jalan satu persatu untuk mencapai matlamat tersebut. Bagi minda yang lemah, seringkali matlmatnya berubah, kadangkala menyerah. Padahal semunya dari minda, perjalanan hidup lebih mudah dengan keyakianan mindset yang betul dan bermatlmat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan