Khamis, 26 Disember 2013

Sayonara 2013

sumber gambar: sini


Cukuplah perjalanan masa yang kian pantas ini menjadi pengajaran untuk kita semua pada akan datang, seakan-akan dunia terhenti sambil masa terus berjalan, demikianlah gambaran kepantasan masa yang berlalu kerana kealpaan diri.


Tanpa disedari 2013 sudah sampai kepenghujungnya, hanya tinggal setahun 6 bulan untuk aku menghargai apa yang aku miliki dibumi UPM sehingga setakat ini, samada saudara terdekat, sahabat-sahabat, ilmu, suasana mahupun pengalaman. Namun aku sering lupa semua itu, aku terperangkap dengan kebiasaan manusia, iaitu manusia yang menyedari nilai sesuatu perkara hanya bila ia sudah tiada lagi. Aku kesal akan ia, tapi aku juga sering lupa akan ia.

2013 mengajar aku pelbagai bentuk kesakitan. Dan aku melalui zaman tua yang lebih awal apabila aku lari daripada segala bentuk kesakitan tersebut dan aku mengambil pengajaran lalu agar aku tidak mengalami kesakitan yang sama lagi. Hasilnya aku kembali ke tampuk yang lama, aku tidak membangun walau seinci bahkan mundur kebelakang. Bentuk penulisan, pergaulan, tahap pemikiran ternyata membawa aku kezaman 'retro' buat diriku.

Aku mengakhiri 2013 dengan tenang, tanpa rasa sakit. Penghujung 2013 membawaku ke ruang santai yang lebih tenang, semua kerna aku lebih waspada dengan kebarangkalian untuk mendapat kesakitan berdasarkan pengalaman lampau. Namun sifat pengecut telah wujud di dalam sifat ke-tua-an ini. Mudahnya, aku tenang dalam kekalahan. Kekalahan dari segenap sudut. Namun, harus aku akui pengalaman ini mendewasakan aku dan sudah menjadi sebahagian daripada hidupku, bahkan membentuk identiti baharu dalam pembawaan hidup masa akan datang.


Hanya aku memahami isi hatiku. Kerana aku yang menjalani hidupku, kerana aku memiliki hatiku sendiri. Namun Allah jauh lebih tahu dari apa yang aku ketahui dan yang tidak aku ketahui. Semoga diberi kekuatan untuk meneroka ruang dan waktu dibumi ini sebagai hamba Tuhan.


Aku simpulkan bahawa masa tidak pernah berlalu dengan lebih pantas. Aku sering melihat edaran waktu, aku sering memerhati putaran jam, tetap perjalanan waktu adalah sama pantas. Cuma kealpaan manusia yang menyebabkan kita lupa yang masa itu wujud dan masa itu sentiasa berjalan. Semakin kita merasaka masa itu singkat, ia bermakna kita semakin banyak melakukan kelalaian dan alpa.

Musafir tegar.

Selasa, 17 Disember 2013

Pelik?

Kenapa anda merasakan ada orang yg pelik, sedangkan orang pelik tersebut tidak merasakan ke-pelik-kan mereka.

dan adakah anda pasti yg anda sendiri tidak pelik sebagaimana anda melihat orang yg pelik tersebut? apa ciri-ciri yg ada pada orang yg pelik, yang menyebabkan mereka nampak pelik? adakah kepelikan itu kerana dilabel oleh ramai pihak? lalu yg lain turut melabel kepelikkan?bagaimana jika kepelikkan itu suatu ketika menjadi majoriti?adakah kepelikkan itu berubah menjadi normal?

sumeber gambar: sini

Khamis, 12 Disember 2013

cinta aku kau dan DIA#1

sumber gambar: sini


lahirnya seorang manusia dalam suasana bahagia sebagai seorang bayi suci murni, dan membesar seorang bayi itu sehingga menjadi seorang kanank-kanak dengan kebahagiaan, tiada masalah dan seolah-olah dunia ini kita yang punya. Jika ditanya zaman manakah kita paling bahagia?jawapannya mudah, zaman kanak-kanak. Jika seorang dewasa berada dalam keadaan tertekan, salah satu pengubatnya adalah dengan kembali ke zaman kanak-kanak untuk seketika. adakalanya seorang dewasa menangis, merajuk, bahkan bermain video game, menjerit dsb. untuk mengulang kembali zaman kanak-kanak yang memberi kebahagiaan.

namun, masa pun berlalu, zaman kanak-kanak pun berlalu. seolah-olah dicabut segenap kebahagiaan. baru merasa dunia ini penuh dengan perlumbaan yang berliku-liku. Lalu kita bertanya pada diri sendiri "mana dunia yang aku miliki dahalu?". kita merasa dunia semakin gila? banyak pilihan perlu dibuat, masa depan yang samar membuatkan kita menjadi bingung. Lalu Allah dengan kebesaran dan kasih-sayang-Nya campakkan di dalam hati manusia suatu perkara yang menjadi penawar kepada hati yang resah ditengah-tengah kedewasaan. Iaitu CINTA. Cinta lahir untuk mengimbangi kegusaran hati yang  dan menggantikan kebahagiaan zaman kanak-kanak yang telah hilang. Allah SWT berfirman

 سُبْحَٰنَ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلْأَزْوَٰجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنۢبِتُ ٱلْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا يَعْلَمُونَ
¨Maha Suci Allah yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui.¨[QS. Yaa Siin (36):36].

bersambung...

Kembara Hati

sumber gambar: sini
Macam jambu jew..tak kisah r.. yang penting gua nak berpuitis..haha. Aku bukan jenis puitis sangat, cuma jenis orang yang suka meninggalkan kenangan, ataupun mudah faham suka buat Check-point dalam hidup. Biasanya pompuan yg gila-gila diari, yg ni konsep dy lebih kurang r. Nanti anak cucu aku yg baca semua ni, korang yg terbaca nasib r..haha.. ni puisi ke-2 aku.





Kembara Hati
oleh: muiz

Masa telah berlalu,
musim terus berubah,
yang akan tinggal hanya kenangan,
yang akan menjadi kisah adalah sejarah yang tercipta.

Jangan bicara soal cinta,
jika hati keras seperti batu,
jangan bicara soal kemenangan,
jika duduk hanya menunggu takdir.

senja akan tiba,
merintih pilu penyesalan,
kerdilnya kapal membawa diri
berlayar dilautan mencari redha-Nya


Nota Cinta

sumber: sini

Nota Cinta

Album : Nota Cinta
Munsyid : Saujana
http://liriknasyid.com


Andainya dapatku menulis
Nota-nota cinta buat diri-Nya
Ingin ku titipkan bersama
Semua kuntuman bunga
Yang indah berseri

Ku sembur haruman mewangi
Bersama kata-kata puji
Sedang Dia tahu kasih dan cintanya aku
Menjalin ikatan menuju ke Syurga

Cintaku kepada Dia
Rinduku hanya pada-Nya
Kasihku tulus buat-Nya
Setiaku balas kasih-Nya
Kasihku kasih yang setia
Pada yang punya

Dambaku pada Yang Esa
Pujian hanya buat-nya
Akurku kebesaran-Nya
Teragung Maha Suci-Nya
Taatku hamba yang hina
Pada Pencipta

Kiranya aku hilang arah
Jalan hidupku berubah punah
Namun kasih-Nya tak pernah akan musnah
Belas rahmat-Nya terus mencurah-curah
Nur Hidayah-Nya semakin cerah



Selasa, 10 Disember 2013

Bintang Syurga - Raqib Majid (feat. Unic)

sumber gambar: sini


Bintang Syurga - Raqib Majid (feat. Unic)

Biar darah jadi baja
biar tulangku menjadi tonggaknya
Islam tetap di puncak
biar imanku terus melonjak

Aku tegar
aku rela
sekalipun aku dihenyak

Burung-burung hijau terbang
Oh ku tenang melayang
syurga firdausi menunggu ku datang
bidadari pun tersenyum
merindu cumbu harum
di saat cinta mekarku bercantum

Pergiku tak kembali
kerana memburu nikmat syurgawi
itulah yang hakiki itu yang abadi
dan ku tidak mati
bahkan hidup dengan rezki dari Ilahi

Kejayaan (kejayaan)
kebahagiaan (kebahagiaan)
bintang syuhada yang dirindukan

Datang datanglah wahai syahid
dambaan mujahid
aku relakan sakit yang sedikit

Dari tahanan sementara
biar aku nestapa
demi bahagia untuk selamanya

Visit:
http://www.liriklagumuzika.com



Sumber : http://www.liriklagumuzika.com/2013/11/lirik-lagu-bintang-syurga-raqib-majid.html#ixzz2mzlJzS1m

Jumaat, 29 November 2013

Tahniah kepada barisan MPPUPM 13/14

Petang tadi diumumkan barisan MPPUPM baru yang menang dalam PRK(Pilihanraya Kampus) pada tahun ini. Maka tinggalah kisah-kisah kempen pilihanraya kampus, tinggalah sudah Pro-M, MP(aspirasi, pembina SPU), dan apa-apa sahaja parti sekalipun, lupakan parti mana anda perjuangkan. Apabila menjadi warga mpp, perjuangan akan tetap sama, membawa suara mahasiswa kemana pun mereka berada tidak kira dari parti apapun. Bekerjalah atas amanah yang bakal anda pikul selepas ini.

Apapun setinggi-tinggi tahniah dan takziah diucapkan kepada barisan MPPUPM yang baru atas mandat yang diberi oleh mahasiswa untuk membawa suara mahasiswa dalam tempoh setahun akan datang. Anda kira anda sudah menang??belum lagi. Perjuangan anda baru sahaja bermula, anda belum menang lagi dalam politik kampus. Kemenangan anda sebagai MPP adalah apabila anda berjaya melaksanankan amanah yang diberikan dengan sempurna sehingga setahun akan datang.

Berat sebuah kereta boleh ditimbang, berat sebuah rumah boleh dikira, berat sebiji zarah juga boleh dikira. Tapi amanah? Berat amanah tidak mampu dikira. Amanah adalah perkara paling berat untuk dipikul. Wallahua'lam.

sumber gambar: Group FB MPP

Rabu, 27 November 2013

Penulisan bentuk baru

Zaman kini menyaksikan bahawa semakin ramai yg berbual, berhujah, berdebat, berbincang bahkan 'meeting' melalui comment di FB, twitter, blog dsb. Ini merupakan kesilapan besar kita dalam mengembangkan ilmu pengetahuan, sebaiknya semua perbuatan tersebut samada berbual, berhujah, berdebat dilakukan secara berdepan supaya antonasi, nada dan emosi yang betul dapat sampai kepada penerima.

Namun, kita tidak boleh lari daripada perhubungan melalui tulisan kerana ia telah menjadi fenomena ketika ini. Perkara ini banyak menyebabkan mudah berlaku salah faham dan masalah komunikasi. Seringkali berlaku adalah mesej yang cuba disampaikan tidak sampai, bahkan menimbulkan lagi persepsi baru masing-masing, memandangkan cara baca seseorang tidak sama dengan seorang yang lain.

Sudah tiba masanya dunia membuat cara penulisan bentuk baru yang bukan sahaja boleh membaca ayat bahkan membaca antonasi suara di dalam penulisan tersebut. dengan ini pembaca lebih faham apa yang cuba disampaikan, ia juga boleh menggambarkan perasaan sebenar penulis. Barulah miss-communication tidak berlaku dalam perhubungan melalui tulisan.

sumber gambar: sini

Selasa, 19 November 2013

dari hati kan jatuh ke hati

Hairan melihat gelagat dunia, apa mereka benar memiliki hati?atau mereka hanya miliki mata? apa mungkin naluri?ataukah aku yang tidak memiliki segalanya?

benar, aku punya naluri, tapi hati sering membantah. Aku jadi hairan perlukah ada naluri dan hati?aku jadi bertanya naluri itu apa dan hati itu apa? dalam ruangam mencari jawapan, hati lalu terdiam, naluri terus memberontak. membiarkan masa berlalu, dengan harapan agar masa akan menjawab takdir-Nya.

dalam sepi kembara si hati, seolah-olah tepu dengan permintaan naluri, hati terus berjalan tanpa ada harapan walau sedikit pun. Hanya pada suatu saat hatinya disapa. Disapa lembut seakan bayu malam, mata berpaling tunduk ke bumi, hanya hati berbicara sambil mulut menyapa menjadi alat. Apa rasa hati? terpanah hati dengan sapaan sang bayu hati. Saki-baki hati yang dulunya kemarau kini mula bersuhu dingin, hujan rintik membasahi hati. Tetap digagahi oleh si hati. Gagah untuk berserah pada takdir. Gagah menolak sebarang virus yang mungkin mula berjangkit dihati.

Ya, mana mungkin terjadi dari mata turun ke hati, yang ada dari mata turun ke nafsu. Benar, mana mungkin terjadi dari hati turun ke mata. Hanya yang asli adalah 'dari hati kan jatuh ke hati'. dan itulah pautan hati paling utuh. namun aku takut. ketakutanku tidak lain hanya pada keberanian memberi hati, mahupun berkongsi hati, apa lagi menerima hati yang baharu. Lalu naluri pula kali ini meminta ia pergi, agar hati tidak gusar lagi. agar hati kembali seperti yang dulu.

Allah yang membolak-balikkan hati manusia. Bermohonlah kepada Allah agar memiliki hati yang tenang. Allah ciptakan hati itu dengan penuh kesempurnaan, keangungan dan kebijaksaan. Hati itu seni, ibarat sorong papan tarik papan. Mengawal keinginan manusia, dulunya hati berkata mahu, sekarang hati pula menolak. Itulah keindahan pada ukiran seni si hati.

Mungkin hati dan naluri adalah satu. Aku pun xfaham. ini hanyalah poyo XD.

sumber: sini

Ahad, 17 November 2013

Sesekali Diuji


Sesekali DiUji

Album : Istimewa Tiada Dua
Munsyid : NICE
http://liriknasyid.com


Apa jua bala bencana singgah menerpa
Menguji jauh mananya sabar kita
Mungkin selama ini kita terlupa

Kita terlalu leka dengan nikmat kurniaanNya
Maka diberi sedikit ujian
Menguji tahap keimanan dijiwa

Bila kesusahan
Terasa hidup terlalu payah
Berbagai persoalan menerjah
Baru minta petunjuk hidayah

Usah berputus asa
Kerana ada rahmat disebaliknya
Yang tidak kita ketahui
Dalam hidup ini
Teruslah berdoa

Pada Allah
Pengasih…Pemurah dan Penyayang

Kita terlalu leka dengan nikmat…kurniaanNya
Maka diberi sedikit ujian
Menguji tahap keimanan dijiwa

Artis : NICE
Lagu : Manis Helma (Hijjaz Records)
Lirik : Lukhman S (BMG Music Publishing)
Penerbit : Nazz Music Entertainment (M) Sdn Bhd

sumber gambar: sini

Jumaat, 15 November 2013

dilemma

Mengapa ibn khaldun menulis kitab pertamanya dengan judul Muqaddimah? Muqaddimah membincangkan psikologi manusia, sosial masyarakat dan kajian tentang kehidupan manusia. Sememangnya mengkaji manusia sangat menarik. Dan tidak hairanlah buku itu pencetus tamadun manusia, tidak hairan juga setiap pendahuluan buku dimulakan dengan Muqaddimah.

sebelum ini kita berbincang mengenai personaliti manusia berdasarkan sifat. Tapi kali ini berkenaan dengan fizikal yang mempengaruhi personaliti. Bukanlah mempersoalkan ciptaan tuhan, tapi kita seringkali terperangkap dengan persepsi liar orang ramai. Secara teorinya kita mudah mengatakan ke-hodoh-an itu subjektif, berlainan definisi hodoh itu berbeza mengikut penilaian individu tertentu.

Itu semua poyo, definisi hodoh fizikal tidaklah subjektif, cuba senaraikan ciri-ciri seorang yang hodoh, majoritinya tetap akan sama(cth: xda gigi, mata juling, hidung senget). Bukan untuk menghina ciptaan Allah, tetap Allah menciptakan sesuatu penuh variasi dengan kebijaksaan dan hikmahnya. Sekalipun ada yang menganggap contoh yang saya bagi tadi sebagai suatu kecantikan tetapi ia pasti tidak ramai.

Sediakan dua gambar yang berbeza, satu si hodoh dan satu si cantik. Kemudian buat culaan mengenai pilihan orang ramai yang mana lebih hodoh. Pastinya majoriti besar(+/- 99%) si hodoh adalah lebih hodoh daripada si cantik. Nah! itukan bukti yang nyata.

Bila si hodoh menggunakan 'make-up', maka orang akan berkata letaklah 'make-up' tebal mana pun tetap akan hodoh,sia-sia pakai make-up. Bila si hodoh menaiki kereta lamborghini, maka orang akan berkata tak padan dengan rupa, mesti kereta pinjam.

Semestinya si hodoh mengalami masalah dalam pembangunan psikologi dari segenap sudut. Satu kepastian bagi si hodoh ini memliki hati yang mudah tersinggung, kurang keyakinan diri, mengalami kemurungan, kurang kemahiran sosial, kepimpinan dan pelbagai aspek lagi. Biarpun si hodoh memulakan hari dengan penuh keyakinan, tiba-tiba datang seorang yang membanding-bezakan fizikalnya maka setelah dari itu ia akan mengalami kemurungan secara drastik serta-merta sepanjang hari.

secara teorinya, hodoh tidak mempengaruhi dalaman individu, akan tetapi bila membesar dengan keadaan melayan ke-hodoh-an akan menyebabkan kemurungan, daya sosial, pembangunan diri terbantut.

Psikologi tidak lari daripada unsur matematik, apa yang kita dapat akan menghasilkan diri kita. Secara matematik, jika 5=x maka x=5, mana mungkin jika 5=x tiba-tiba nilan x berubah menjadi x=6. Ini menyalahi hukum matematik. Sama seperti matematik dalam psikologi, jika si cantik menghasilkan diri yang berkeyakinan, maka yang berkeyakinan akan menghasilkan diri yang cantik. Secara persamaan menyeluruh;

jika cantik= y, maka y= cantik

(dimana y adalah keyakinan, percaya pada diri, kemahiran sosial tinggi, daya kepimpinan menghidari kemurungan)

jika cantik itu menjadikan seseorang itu berkeyakinan, berkepimpinan, dan berkemahiran. Maka seorang yang berkeyakinan, berkepimpinan, dan berkemahiran akan menjadikan seseorang itu lebih cantik.

jangan lupa setiap ciptaan tuhan itu sebuah karya yang penuh dengan seni yang unik. Kecantikan sebenar adalah apabila kita bersyukur kurniaan tuhan dan menyayangi diri kita sendiri.

Sumber: sini

Isnin, 11 November 2013

PAS pun sama

Anda bosan dengan politik kotor? politik fitnah?huhu~ Bosan

Yang salah tetap salah meskipun seluruh dunia mengatakan ia betul. Kita tidak boleh berat sebelah melihat perjalanan PAS mahupun UMNO, segala tidak-tanduk yang betul akan tetap betul, setiap tidakan yang salah juga akan turut salah. Ini dipanggil rasionalisasi dalam politik. Jangan dikaburi oleh doktrin membuta tuli oleh mana-mana parti politik. Saya selalu menimbang-tara UMNO dan PAS memandangkan ia parti tertua di negara ini dimana ia perlu menunjukkan kematangan dalam berpolitik.

Kekotoran politik luaran itu suatu perkara yang biasa, menjadi barah dalam ruang politik Malaysia. Tapi bila ia meresap ke politik dalaman parti, sudah pasti politik di luar lebih parah kerana diluar mereka berhadapan dengan musuh, di dalam parti hanya bersaing dengan 'rakan' seperjuangan.

UMNO baru sahaja menamatkan pemilihan MT UMNO yang kita lihat terlalu banyak politik wang berleluasa didalamnya. Itu perkara biasa. Karenah PAS tidak seteruk UMNO, tapi tetap dipanggil politik kotor. Dalam mukhtamar PAS yang akan diadakan tidak lama lagi, banyak politik saraf telah dimainkan. Di situlah bermula kekotoran dalam politik PAS.

PAS tidak sama dengan UMNO, tetapi ada persamaan PAS dengan UMNO. Berfikir sebelum bertidak, berpolitik pakai akal.


sumber: sinar harian

Sabtu, 9 November 2013

harus bagaimana?


Satu persamaan yg ada dalam setiap diri manusia adalah mereka inginkan ketenangan, namun definisi ketenangan itu adalah subjektif, berbeza maknanya mahupun rasanya bagi setiap manusia.. 


Namun untuk mendapatkan ketenangan masing-masing punya cara sendiri, ada yang melihat pemandangan laut, ada yang melihat matahari terbenam, ada yang melihat matahari naik, ada yang membaca al-Quran bahkan ada juga yang pergi ke K-box untuk berkaraoke.. 

Betulkah ada yang pergi ke k-box untuk mencari ketenangan???mereka juga manusia yang punyai masalah..namun menggunakan metod yang berbeza mengatasinya..bagi sesetengah lain k-box merupakan tempat untuk menjadikan otak "serabut"..inilah dinamakan kepelbagaian manusia.. tapi saya yakin, ketenangan itu hanya bersifat sementara, sampai satu tahap kematangan dimana kita menyedari perlunya hati kita bertaut pada sang pencipta.. 

Maka dipenghujungnya hanya kembali kepada Allah jua kita akan dapat ketenangan abadi.. "dan ingatlah hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang.." 


sumber gambar: sini

Jumaat, 8 November 2013

Soal hati? siapa menjawabnya?

Di dalam tubuh manusia ada seketul daging, jika baik daging itu, maka baiklah seluruh tubuhnya, jika buruk daging itu, maka buruk juga seluruh tubuhnya.

Dalam kitab Salalatus Salikin karangan Imam Ghazali r.a menyentuh satu bab mengenai Nyawa, Jantung, dan Hati. Maka Imam Ghazali r.a membahagikan hati ini kepada dua bahagian iaitu jasadiah dan ruhiyah. Hati dalam bahasa arab dipanggil Qalb. Dan jika mengikuti pengajian bab ini kita akan mendapati kesilapan bahasa melayu dalam penggunaan hati dan jantung. Untuk mempelajari hati dan sifat-sifatnya perlu dipelajari serentak dengan perihal nyawa dan jantung supaya lebih mudah difahami dari segi perkaitan dan perbezaan antara ketiganya. Jesteru untuk berbahas secara lebih dalam perihal hati saya cadangkan untuk mendalami ilmu tasawuf ini dimana-mana pusat pengajian secara talaqi.

Ya, dalam diri manusia memang ada yang seketul daging kecil yang kompleks sifatnya yang dipanggil hati. Di dalam hati itu juga ada terdapat dipanggil hati kecil. Seorang anak muda yg selalu pergi ke surau, dalam masa yg sama dia terkenankan anak ketua kampung. Jadi niat hatinya ke surau adalah untuk beribadah kepada Allah, tapi jauh disudut hatinya (hati kecil) berkata dia ke surau kerana anak ketua kampung. Niat asalnya mungkin masih betul, tetapi niat sampingan itu adalah sebenar-benar niat. Maka perkiraan Allah itu lebih tepat, biarkan Allah menilai~Semoga Allah menjauhkan kita dari kekeliruan hati. amin.- Ust Azhar, Masjid MARDI

sumber gambar: sini

Senyum :)

Kadang-kadang berlaku suatu hari kita bangun pagi sehingga ke petang semua serba xkena. masuk tandas terpaksa beratur, sampai ke stesen bas belum sempat kita naik bas dah gerak, dah sampai kelas pula tertinggal assignment yang perlu dihantar, bertembung dengan 'crush' kita pula langgar tiang dan jatuh dalam longkang. Pendek kata semua perkara malang berlaku bertubi-tubi.

Pada masa yg lain pula, pergi tandas je kosong, siap nyanyi2 dalam tandas sambil mandi. Pastu pegi bus stop bas pun tetiba sampai, kita naik bas je terus gerak. Masuk kelas je pensyarah cancel kelas pastu dia belanja pizza, bertembung dengan 'crush' mata bertentang mata, degupan jantung menjadi laju, lidah terkelu~ pastu kita cool(kisah rekaan semata-mata). Pendek kata semua perkara baik yang berlaku

Rupa-rupanya semua bermula dengan senyuman yg mengeluarkan chakura(aura) positif~ menyebabkan berlaku perkara positif sepanjang hari. di sinilah perkataan aura itu wujud dan diadaptasi dalam kisah 2-Dimensi. Senyumlah dari hati :)

sumber gambar: sini

Khamis, 7 November 2013

ideologi kompleks


Peminat bola sepak mahukan bola sepak sebagai budaya, ahli agamawan mahukan agama sebagai budaya, ahli akademik mahukan membaca sebagai budaya. Doktor gigi menjadikan kebersihan gigi sebagai kayu ukur kemajuan negara, begitu juga ahli akademik yang menjadikan celik huruf sebagai kayu ukur kemajuan negara, dan tidak ketinggalan ahli politik menjadikan ketelusan demokrasi sebagai kayu ukur untuk kemajuan satu-satu negara.. 

Susah untuk menggabungkan semua cara pemikiran manusia, kebanyakkan manusia berfikir hanya dalam kepompong peribadi tanpa melihat sudut perspektif daripada yang lain 

Kesimpulan..jadilah pemerhati tingkah laku manusia untuk lebih faham keindahan psikololgi manusia.. dan paling penting kenalilah diri sendiri. "barangsiapa mengenal dirinya, maka dia mengenal penciptanya".


sumber: sini

Apa yg lebih?


Dalam buku 'The Audacity of Hope-Barrack Obama', Obama mengatakan dia lebih suka jurutera untuk berada di Parlimen berbanding peguam.. 


Cuba tengok sendiri dalam debat parlimen Malaysia, terlalu banyak peguam di dalamnya berbanding jurutera. Hasilnya hujah, soalan, jawapan, bidasan dan kritikan banyak tidak rasional. Sebab itulah Obama mengharapkan lebih ramai jurutera di dalam palimen, kerana jurutera dengan rasional, bukti, fakta mahupun kajian. Peguam pula bercakap untuk menang, diawang-awangan, tidak rasional. 

Tapi jangan anggap aku pro-Barrack Obama, Obama juga salah seorang 'peguam' dalam parlimen. Apa yang betul dari Obama kita ambil, yang tidak baik jadi pengajaran.


sumber: sini

Isnin, 4 November 2013

Sakura- InHeart



Sakura

Album : 
Munsyid : InHeart
http://liriknasyid.com


"Sakura"

(Japanese girl intro)

Separuh langkah bermula, mencari kisah sempurna
Dahulunya puncak akasia
Ku masih tertanya bila ia akan diwarna semula

Pre-chorus:
Hanya diri ini fahami erti
Romantisnya kisah meredahi dimensi
Diri ini jadi ironi
Tentuan ini semega misteri

Chorus:
Oh sakura, kembang mekar namun hanya seketika
Bertaburan jatuh penuh di angkasa, di sana
Sayu bila sedar ia tiada, di depan mata
Biarkanlah keindahan itu, kekal masih ada
Setia menunggu bagaikan diriku, percaya
‘Kan bersinar kembali sepertinya

(Japanese girl talks)

Pre-chorus:
Hanya diri ini fahami erti
Romantisnya kisah meredahi dimensi
Diri ini jadi ironi
Mekar sakura semega misteri

Chorus

Di dunia bukannya figura di syurga
Namun syukurlah dengan redha penuh rela

(Japanese girl outro)

sumber gambar: sini

Isnin, 28 Oktober 2013

Galactic laser

Pertama kali dengar macam galactic acid. tapi bukan. selalu tersasul sebut galactic acid. mentang-mentang la student kimia. Nama sebenar adalah galactic laser.

Yuran untuk student combo adalah RM48(daftar ahli+3x10minit bermain). Untuk kali kedua dan seterusnya bagi yang sudah mendaftar sebagai ahli hanya RM30 untuk 3x10 minit bermain.

galactic laser midvalley
First time pegi mggu lpas ngan geng2 skolah menengah. Saje luang masa ngn dorg sbb lama xjumpa. Pastu sorg dah fly ke mesir smlm. Maksudnya lagi 8 bulan lg baru boleh jumpa balik. Lama kowt.

haziqah, aisyah, aziz, aku
Rules and regulation:)

masuk je akan ada sistem detector. hanya boleh menembak di dalam kawasan perang. tempat yang boleh di tembak adalah tempat yg berlampu, iaitu pada jaket dan pada gun. Cara memegang gun perlu menggunakan 2 tangan. ataupun sentuh part hadapan gun. terdapat detector supaya kta mengangkat gun dengan cara yang betul.

setiap kali kita menembak tepat kepada sasaran 100 point diberikan, jika tertembak kawan sendiri, 50 point akan ditolak. Jika ditembak, tidak akan mengurangkan point, tapi kita akan "deactivated" selama 7 saat.

jika berjaya menembak 3 musuh berturut-turut tanpa mati, gun akan upgrade menjadi "machine gun" 

tactical :)

-jangan takut mati, 
-alih kedudukan ketika "deactivated". waktu 7 saat anda tidak kelihatan kerana lampu dijaket anda dipadamkan
-untuk mengurangkan di tembak, gunakan taktik "camping". tapi ini hanya baik digunakan untuk berlawan dengan pemain profesional. stay pada kedudukan yg sama, hanya menunggu mangsa lalu.
-secara teori berada di atas(tingkat 2) lebih mudah mencari sasaran. tetapi tidak untuk galactic laser, kerana tingkat 2 terlalu terbuka. selain itu, tingkat 2 berada di tengah-tengah, dan boleh di tembak dr banyak sudut

ajiz setting baju, didatangkan dengan 5 warna lampu. Hijau, kuning, merah, biru, putih

Ahad, 6 Oktober 2013

Kisah katak (Edisi Test 1)

Gambar Hiasan
Sumber gambar: sini
Pada zaman dahulu, Kementerian Belia dan Sukan(KBM) merancang untuk menganjurkan satu pertandingan antara katak-katak dari seluruh dunia. Seluruh katak dari seluruh dunia mengambil penyertaan dalam pertandingan ini. Peraturannya sangat mudah, siapa yang berjaya mendaki ke puncak KLCC tanpa menggunakan lif akan menang dalam pertandingan ini.

Lalu semua katak dilepaskan serentak di tempat yang sama, pada ketinggian yang sama, waktu yang sama, cuaca yang sama...hanya yang berbeza adalah spesis dan personaliti.

Sebulan selepas pertandingan dimulakan, KBM mengumumkan separuh daripada jutaan katak telah menyerah kalah, dan yang lain masih bersungguh-sungguh untuk mendaki. KBM juga mengumumkan pendakian tertinggi daripada kesemua katak adalah di aras 3 KLCC.

Seminggu selepas itu, pukul 8:00 malam hari yang sama, Sekali lagi, KBM mengumumkan, hanya tinggal suku daripada jutaan katak meneruskan pertandingan itu pendakian tertinggi adalah sehingga aras 4..dan kesemua mereka nampak keletihan dan tidak bermaya. Namun mereka tetap tekad untuk mendaki dengan penuh harapan agar mereka dapat bergelar pemenang. Dalam masa yang sama mereka juga mengeluh, dan dalam hati mereka ia perkara mustahil untuk menghabiskan pertandingan ini.

Tiga hari selepas itu, tepat jam 8:00 malam, semua, seluruh stesen televisyen..termasuk Astro AWANI, Buletin Utama(tv3), BBC, Al-Jazeera, CNN dan banyak lagi saluran berita di seluruh dunia, menyiarkan berita terkini secara langusung daripada KBM. Kali ini KBM mengumumkan tiada satu pun daripada jutaan katak menang dalam pertandingan ini, dan KESEMUA katak telah gagal dan telah menyerah kalah. Pendakian tertinggi selepas sebulan sepuluh hari (40 hari) adalah sehingga aras 5 KLCC~

Seluruh akbar dari seluruh dunia, termasuk Utusan Melayu, Berita Harian, Berita Semasa, Malaysia Kini, Selangor Kini, New York Strait Times, Permata Brunei, British Daily, Indon News dan banyak lagi akhabar turut menjadikan pengumuman ini dimuka depan akbar.

Apabila ditemubual oleh wartawan mengenai pengalaman mereka selama 40 hari mendaki KLCC, katak-katak banyak mengeluh sepanjang pendakian dan mereka mengatakan ia suatu yang MUSTAHIL untuk sampai kepuncak tertinggi.. Ini idea GILA daripada KBM..mana mungkin katak boleh mendaki setinggi itu.. dan mereka pun mengambil keputusan untuk memboikot mana-mana program yang dianjurkan oleh KBM.

10 tahun berlalu, Malaysia telah menjadi negara maju tiga tahun sebelum itu, iaitu pada tahun 2020. Banyak kemajuan dalam teknologi dan infrastruktur, bahkan ekonomi Malaysia turut melonjak naik sehingga menjadi tumpuan pelabur dari seluruh dunia.

Tepat pukul 7:55 malam hari yang sama... jeritan seekor katak kedengaran dari puncak tertinggi KLCC.."ALHAMDULILLAH!, aku dah menang..ALLAHUAKBAR!!aku boleh melihat dengan jelas pemandangan dari puncak KLCC!!SUBHANALLAH!!"........

Seluruh mata yang mendengar tertumpu ke puncak KLCC..setelah 10 tahun 40 hari ada seekor katak telah berjaya sampai kepuncak KLCC!

Seluruh wartawan akhbar dan televisyen dari seluruh dunia, termasuk al-Jazeera, BBC, CNN, New York Times, British Daily, Permata Brunei, TV3, astro AWANI, TV1 dan banyak lagi siaran dan akhbar menemu bual katak tersebut.

Setelah ditemu-bual rupanya katak tersebut adalah Orang Kelainan Upaya(OKU) yang berdaftar. Ia pekak, tidak boleh mendengar sebarang keluhan daripada peserta..tidak langsung mendengar apa yang dikatakan oleh katak-katak yang lain..yang dia tahu hanyalah untuk menamatkan pertandingan itu..

Wartawan terpaksa meggunakan khidmat jurualih bahasa badan untuk berkomunikasi dengan katak tersebut.

Tepat jam 8:00 malam..berita itu tersebar luar secara serentak selepas pengumuman secara langsung oleh KBM keseluruh dunia. Dan KBM mengumumkan katak OKU daripada memenangi pertandingan tersebut..

#pengajaran
-teruskanlah berjalan mengejar cita-cita, jangan sesekali mendengar apa yang orang kata terhadap usaha kita..berusalah bersungguh-sungguh..
-setiap kekurangan adalah hikmah kebijaksanaan dari Allah

Cerita ini saya tujukan khas buat teman-teman yang bakal menghadapi test 1 pada minggu hadapan.. Selamat Bermujahadah!


Isnin, 16 September 2013

wakah cinta berbau syurga

Warkah Cinta Berbau Syurga

Album :
Munsyid : Unic feat Imam Muda Nazrul
http://liriknasyid.com


Sebuah jiwa terbentang seluas Sahara
Tersimpan sejuta rasa cinta dan kecewa
Setiap untai kata yang termaktub
Sudah menjadi warkah cinta berbau syurga

Simpanan batinku hampir terbelah
Tidak berhimpun dua cinta dalam satu jiwa
Antara iman dan nafsu aku berjuang
Meraih mahkota cinta dari syurga

Chorus:
Biar beribu parut luka menghiris kalbu
Hanya keikhlasan cinta menjadi penawar
Sekalipun diriku terbuang di mata insan
Engkau Maha mengerti kekalnya cinta ku ini

Izinkan aku meniti diatas hamparan syurgamu
Bila saat ku pergi biarlah cintaku tetap di situ

[Selama-lamanya kelembutan
takkan pernah tewas dengan kekerasan]

[Ulang Chorus]

Cintaku ini...

Lagu: Bazli Unic
Lirik: Ustaz A.Ubaidillah Alias
Studio Rakaman : Unic
Terbitan: Al-Kahfi Pictures Sdn.Bhd. Iklan
Jadwal Sholat Elektronik
Belajar Quran dengan Sekali Sentuh

sumber gambar: sini

Sabtu, 7 September 2013

masalah dalam komputer #3

bagaimana cara untuk meng'install' windows menggunakan external storage?

notebook dan sebahagian laptop tidak memiliki CD driver. jadi mereka perlu membeli external disc drive untuk install windows dengan harga lebih kurang rm150..tapi ada cara mudah untuk install windows tanpa menggunakan CD.. dan hanya dengan menggunakan pendrive ataupun external hardisk

pertama, anda perlu menyambung pendrive ke komputer anda..minimum kapasiti adalah 3.7GB..biasanya hanya pendive 8GB yg boleh digunakan kerana pendrive 4GB hanya berkapasiti 3.6GB..seterusnya, klik butang start dan taip "cmd".. tekan right click dan pilih "run as administator".. maka cmd akan terpapar di komputer anda..

taip 'diskpart' dan ia akan mengeluarkan version dan nama komputer anda, kemudian taip "list disk" dan ia akan menyenaraikan semua storage dalam komputer anda termasuk pendrive dengan label disk 0, disk 1, disk 2 dan seterusnya..

diantara semua disk yang disenaraikan pilih disk nombor pendrive anda. lihat kapasiti yg lebih kurang 8GB jika menggunakan pendrive 8GB..contohnya disk 1.. jadi taip "select disk 1" lepas tu taip "clean", pastu taip "active" dan akhir sekali "format fs=ntfs"..dan waktu pertukaran format ini mengambil masa sedikit..tapi kalau menggunakan kapasiti yang lebih besar, contohnya anda menggunakan external hardisk, anda akan mengambil masa yang lama, lebih kurang 3-4 jam..tapi jika menggunakan pendrive 8GB, hanya mengambil masa lebih kurang 5 minit..

selepas selesai pertukaran format.. taip "assingn" dan "exit".. tapi belum siap lagi..tutup cmd dan copy installer windows dan paste ke dalam pendrive tadi..

sambungkan pendrive tadi ke komputer yg akan diformat, dan switch on komputer dan tekan "del"..anda akan masuk ke factory setting yang berwarna biru atau hitam..pilih "boot option" dan kemudian "boot priority"...jadi pindah pendrive ataupun external hardisk yang paling atas.. seterusnya pilih "save and exit"..

akhir sekali install la windows mcm biasa seperti yg di ajarkan pada post sebelum ini.. selamat mencuba ^^

proses diskpart


Khamis, 5 September 2013

100th post

sumber gambar: sini
lagi 3 hari nak mula kuliah ni..sedar ni xsedar dah msuk 3rd year..wpun aku xrasa pun mcm 3rd year..haha,,anyway ni post yg ke-100 setelah 5 tahun aku berblog..TQ pengunjung yang datang ke blog ni :) mula kuliah nant  susah la ckit nak post..bz la kowt *bz la sgt*..lagipun malas nak menaip

5 tahun menjadi penulis jalanan. dan memang  kebanyakkan aku lupa apa yg aku post sebelum2 ni. maksudnya ilmu yg instant, lama2 hilang mcm angin lalu. Bila baca balik post yg lama2 agak malu dgn cara penulisan, kalau ikutkan rasa hati memang nak delete post lama2, mcm keanak-anakan. tapi last2 biarkan sj sbb nak tgok perbezaan pola fikir yang semakin berubah. mungkin sekarang ni aku malu nak baca post yang lama2, dan mungkin juga untuk masa akan datang aku akan malu tetang apa yang aku post sekarang. dalam erti kata lain manusia akan sentiasa berubah kepada yang lebih baik. dan perlu melalui proses pematangan akan berterusan dan berpanjangan.

masalah dalam komputer

setiap kali cuti sem, selain daripada keja part time kat Purnama Hotel, mcm biasa ak buat bisnes repair laptop.. memandangkan notebook 1malaysia banyak problem, pastu geng2 adik ak xtau macam mana nak repair. so ni peluang aku

aku bukan pakar pun dalam repair2 ni, jd smua solution untuk byk masalah hampir sama..iaitu reformat ataupun recovery..kah3..kalau kat kedai aku pernah servey dorg akan charge rm60-rm120. tp aku murah2 ja

lain komputer lain karenah...pastu makin banyak laptop aku jumpa, makin byk aku tau secara x sengaja cara nak setel masalah..selagi yg rosak software masih ditanggung beres..tp kalau hardware pnya problem aku xbrani nak angkat..berisiko..perlu amik masa lama nak order..paling cepat 1 mggu pastu modal pula tiggi..kalau hardware problem aku suh dorg hantar kedai

sumber gambar: sini
nak tau masalah2 yg dihadapi oleh laptop anda dan resolution yang sesuai untuk repair.. tunggu sehingga post yang akan datang..aku nak share satu2 laptop yg aku ingat banyak kontroversi n karenah sepanjang aku repair laptop2 yang aneh


Rabu, 4 September 2013

Bersyukur

Manusia yang sering lupa..bukan melayu mudah lupa, walau apapun kebaikan dan keindahan yang ada di dunia semuanya dari Allah.. Allah juga memberikan nikmat hidup, nafas, degupan jantung, hati, perasaan dan sebagainya untuk menyempurnakan kehidupan manusia..mustahil hilang salah satu daripadanya melainkan dengan izin Allah, dan mustahil memiliki walau satu daripadanya melainkan dengan pemberian Allah

1001 nikmat yg Allah berikan, namun manusia masih tidak bersyukur, duduk di bumi tanpa bayaran melainkan hanya rahmat Allah, apa lagi berpijak di bumi Malaysia yang "aman" damai.. ini menunjukkan bahawa bersyukur adalah nikmat Allah yg paling agung..ada yang menganggap sehelai rambut satu nikmat yg cukup besar, dan ada juga yg sudah memiliki seluruh anggota badan masih tidak cukup nikmat baginya..semoga kita tidak terlepas daripada memiliki nikmat agung, iaitu nikmat syukur

p/s: marilah kita bersyukur hidup di negara yang "aman", dalam masa sama marilah kita ubah kerajaan perompak

sumber gambar: sini

Aku rela


Aku Rela

Album : Yang Benar Tetap Benar
Munsyid : Algebra
http://liriknasyid.com


Telah ku rela nama dan diri menjadi sasaran
Kerana cinta, aku berkorban
Telah ku rela segala tohmahan bermaharajalela
Kerana cinta, aku terpaksa

Kerana cinta jua aku berbicara
Dengan nada insan terluka
Meluah rasa, meluah fakta, mencedera jiwa
Semuanya kerana cinta…

Biarku tanggung rasa derita..
Asalkan agama, selamat akhirnya..
Yang membantah, hanya berfalsafah..
Kerana bimbang suapan harian

Dengan menjual nama Tuhan..
Lalu kebenaran disingkirkan,
Demi hidangan belian pendustaan
Namun aku yang sengsara zahirnya

Redha telah pun penuhi jiwa
Dalam keletihan ini.. aku bahagia

Kerana..
Pada kebenaran itulah terasa nikmat syurga.

(hiasan) sumber gambar: sini



masalah dalam komputer #2

Bluescreen antara masalah yang selalu di hadapi.. ia berpunca daripada kehilangan driver ataupun kesilapan meng'install' driver untuk CPU.. 

cara mengatasinya adalah dengan uninstall driver terakhir yg telah kita install, tp ini tidak semestinya menyelesaikan masalah kerana ia mungkin berpunca daripada driver-driver yang lain.. bagi mereka yang pakar boleh mengesan kesilapan driver dalam bluescreen tersebut..

jika kita mahu file2 di local disk(c) terselamat..kita perlu melakukan recovery.. dengan memasukkan bootable disk ke dalam CD driver..bootalble disk boleh didapati dipasaran dengan harga lebih kurang RM15..beli la ikut keinginan kita.. dan yang terbaru adalah windows 8.1..dengan memilih recovery dalam setelah reboot, proses recovery akan berlaku untuk beberapa minit

cara yang mengatasi masalah ini yang paling dijamin selamat adalah dengan reformat, tetapi file dalam local disk (c) akan hilang..memasukkan bootalble disk ke dalam komputer, dan klik install now.. seterusnya pilih bahasa yg digunakan..kebiasaannya ramai akan memilih U.S eng..versi indonesia pun ada, kalau bahasa Malaysia xda..lpas tu pilih local disk c (recomended)..tp kalau nak local disk d pun boleh..dan tekan next shj dan tunggu sehingga selesai
sumber gambar: sini

kan aku dah kata

D Najib sendiri mengakui perbelanjaan negara melebihi pendapatan.. dan dalam penjelasan D Najib mengenai kenaikan harga minyak, D Najib juga mengakui bahawa ia hanya untuk kebaikan ekonomi jangka masa pendek. Ini jalan pintas semata-mata

1) prospek ekonomi negara downgrade
2)nilai mata wang susut
3)15 tahun tidak mencapai target ekonomi
4)bank negara turut menuruntaraf prospek ekonomi

bimbang kita akan kalah dengan Indonesia, thailand..apa dah jadi

1)Hutang negara billion ringgit
2)boros-perbelanjaan melebihi pendapatan
3)daya saing ekonomi lemah-kurang pembaharuan, keativiti

sumber gambar: sini