Sabtu, 30 Mac 2013

Jalan Pulangku


sumber: sini


Jalan Pulangku

Album : Langkah Tercipta
Munsyid : UNIC
http://liriknasyid.com


Tundukku malu didepanMu
kernaku insan berdosa
kuadukan sesalanku
apakah kan Kau terima

kesunyian ini sedarkan diriku yang lena
tinggalkan semalam yang nanah
lantas meratap hina kan ku pada sempurnaMu
terpaut aku tak berpaling

ku bersyukur hanya padaMu tuhan
kau temukan laluan bermula
Dan cintaMu bagai air di tandus sahara yang melepaskan dahaga

suburkan cahaya menerangi langkahku
semaikan segala hiasan indah cintaMu

ku bersyukur hanya padaMu tuhan
kau tunjukkan laluan ku pulang
Dan cintaMu bagai air di tandus sahara yang melepaskan dahaga

ku mohon kau tenangkan gusar hatiku yang rawan
bimbang Kau singkirkan taubatku
kurayu Kau hulurkan keampunanMu padaku
kelakku zalimi diriku

Janjiku padaMu abdikan seluruh jiwa
sehingga masanya kau seru hujung nyawaku(x2)

ku bersyukur hanya padaMu tuhan
kau tunjukkan laluan ku pulang
Dan cintaMu bagai air di tandus sahara yang melepaskan dahaga

Tak jemu dimanakah hentinya rayuan taubatku padaMu....

Rabu, 27 Mac 2013

ambang PRU-apa terjadi?


sumber gambar: sini
Baru semalam beritasemasa mengeluarkan ramalan 9 negeri yang bakal ditakluki oleh Pakatan Rakyat. Macam biasa masing-masing angkat bakul sendiri. Kalau sebelum ini beberapa ahli parlimen BN, termasuk YB Khairy Jamaluddin mengeluarkan kenyataan  bahawa mereka yakin BN akan kekal menjadi kerajaan dalam 5 tahun akan datang. Saya ibaratkan mereka masuk ke dalam bakul, dan angkat sendiri bakul yang mereka naiki. saya tidak cenderung kepada mana-mana ramalan parti kecuali hanya menanti PRU 13 berakhir dan keputusan diumumkan

apapun hari ini saya ingin mengulas "assumption" berdasarkan statistik baru-baru ini yang menggambarkan penduduk bandar cenderung ke-arah Pakatan Rakyat, manakala penduduk kampung dan pendalaman masih kekal menyokong BN. situasi ini tidak ubah seperti yang berlaku di mana-mana negara revolusi yang lain. suatu revolusi bermula dari satu bandar dan merebak kepada bandar yang lain. manakala kawasan kampung dan pendalaman masih didoktrin dengan perkataan:

"bersyukur dengan apa yg ada",

"ingatlah jasa pemimpin terdahulu"

"mana yang ada, itulah kita pakai~"

Tidak terkecuali mengalamai situasi ini adalah Amerika Syarikat sendiri, pada 5 tahun yg lepas apabila Barack Obama menjadi Presiden Amerika yg ke-43, kebanyakkan kerusi yang dimenangi oleh parti demokrat adalah dikawasan bandar dan kebanyakkan kerusi yang kecundang dari tangan parti demokrat adalah kawasan pinggir kota

Mengapa situasi ini berlaku?apakah silap orang kampung dan pendalaman sehingga ramai yang berkecuali dalam gerakkan revolusi?adakah doktrin "bersyukur" ini menjadi barah meminggirkan golongan ini drpada revolusi?

Saya jawab bukan salah mereka! sememangnya dikawasan pinggir kota tidak merasai bahang kesempitan ekonomi negara, dengan kos sara hidup yang rendah menyebabkan golongan ini merasa cukup dengan apa yang ada. Berbeza dengan penduduk bandar yang bergelut dengan kos sara hidup yang tinggi dan amalan kapitalis yang membolot harta mereka menyebabkan bahang kesempitan semakin panas dirasai.

sehingga kini persaingan memenangi hati rakyat masih giat diperjuangkan antara BN dan PR (juga fitnah yang bertalu-lau). BN melalui "mungkin menambah jumlah BR1M dan BB1M jika menang" dan PR pula melalui manifesto yang dikeluarkan baru-baru ini.

apa silap BN?tiada silapnya. terima kasih kerana mengebalikan sedikit daripada hak rakyat. ambang pilihanraya banyak "bantuan" ditaburkan..menyebabkan inflasi sementara sehingga BB1M 2.0 expired. Selepas pemberian BB1M, semua harga alat tulis naik.. begitu juga peralatan komputer yang naik 25% disebabkan baucer. bahkan ada ada diantara barang jualan mempunyai 2 harga! contohnya harga sebuah buku RM40 untuk wang tunai, tetapi RM50 untuk baucer buku. Kalau hari biasa harga pen RM1 sebatang, kalau guna baucer buku jadi RM2. Nah..ini zaman edan! harga barang naik disebabkan oleh "bantuan" kerajaan.

apa perlu BN lakukan?bagi bantuan pun salah ke?memang tak salah. terima kasih, terima kasih terima kasih... tapi  kne ingat ini adalah bantuan "One-off" yang hanya boleh kita dapati pada ambang pilihanraya. adalah lebih baik kiranya bantuan ini bersifat jangka masa panjang,

Langkah terbaik dalam memberi bantuan adalah dengan menurunkan harga barang, menurunkan harga minyak, menurunkan harga kereta dan sebagainya. mudah katanya mengurakan kos sara hidup rakyat. kenaikan harga barang semasa dan inflasi menyebabkan bantuan diberikan tidak bernilai. dengan tidakan menurunkan kos sara hidup rakyat sebenarnya lebih bernilai daripada BB1M, BR1M, rebat dan sebagainya.

2 pilihan sebelum PRU13:

-TUKAR PEMBAWAAN DASAR EKONOMI KERAJAAN

-TUKAR KERAJAAN

1 persoalan untuk PRU13

-Bila parlimen nak bubar?

Isnin, 25 Mac 2013

Destinasi Cinta - Mestica


Destinasi Cinta

Album :
Munsyid : Mestica
http://liriknasyid.com


Menyingkap tirai hati
Mengintai keampunan
Di halaman subur rahmat-Mu, Tuhan
Tiap jejak nan bertapak
Debu kejahilan
Akan ku jirus dengan madu keimanan

Tak ternilai airmata dengan permata
Yang bisa memadamkan api neraka
Andai benar mengalir dari nasuha nurani
Tak kan berpaling pada palsu duniawi

Destinasi cinta yang ku cari
Sebenarnya terlalu hampir
Hanya kabur kerana dosa di dalam hati
Telah ku redah daerah cinta
Yang lahir dari wadah yang alpa
Tiada tenang ku temui
Hanya kecewa menyelubungi

C/O
Ku gelintar segenap maya
Dambakan sebutir hakikat
Untuk ku semai menjadi sepohon makrifat
Moga dapat ku berteduh di rendang kasih-Mu

Namun ranjaunya tidak akan sunyi
Selagi denyut nadi belum berhenti
Durjana syaitan kan cuba menodai
Segumpal darah bernama hati
(Destinasi cinta Ilahi)

Lestarikan wadi kalbuku, oh Tuhanku
Leraikan aku dari pautan nafsu
Biarpun sukar bagiku melamar redha-Mu
Namun masihku mengharap ampunan-Mu
Wahai Tuhanku? Ya Allah?

Lagu : Abai Os (Hijjaz Records Sdn. Bhd.)
Lirik : Frizdan (Hijjaz Records Sdn. Bhd.)
Hakcipta : Hijjaz Records Sdn. Bhd.
Penerbit : Faizal Osman
Program Muzik : Trabye

http://www.youtube.com/watch?v=_Wiv0CTwcZo

http://liriknasyid.com/index.php/lirik/detail/469/mestica-destinasi-cinta.html


lagu ni aku layan waktu solah menegah...

Khamis, 21 Mac 2013

keep moving

Lumrah seorang musafir, penat dipertengahan..tidak salah untuk berhanti rehat seketika..tapi jangan berhenti terlalu lama, cukup sekadar mengumpulkan tenaga untuk meneruskan hari esok yang panjang. resam hang tuah bermain pedang, letih bertarung duduk..bila dah cukup tenaga, bangkit dan terus berjuang


sumber gambar :)
alhamdulillah setakat ni dah 3 test berlalu..hanya tinggal 2 test lagi utk midsem.. semoga shbat2 masih kuat untuk meneruskan baki yg ada :) sy mndoakan yg terbaik!

Rabu, 20 Mac 2013

do the best

selamat berjuang kepada semua palajar UPM..skg ni musim test, msti ramai yg stay-up study last minit..xpe la, janji jgn berputus asa..putus asa bukan sifat muslim..mesti semaikan semgat jihad dalam mencari ilmu..insyallah dikuatkan sepanjang perjalanan...


jgn lupe mntak restu ummi dan abah seblum jwb te!bitaufiq wannajah :)

Isnin, 18 Mac 2013

kerana ALLAH kita berjumpa

Ukhuwah tidak perlu di sebut-sebut. Datangnya dari hati yg bersih..hati kotor xdak....moga2 aku tergolong dlm golongan berhati bersih..

Inilah geng PMIUPM..haha..susah senang pun sama2, nasihat-menasihati kerana cinta kpd ALLAH, lpak2 untuk mencari redha Allah ..ad ramai lg tp xdak dlm gambar..ak pun xda dlam gambar..sayang dengan ang pa :)

#inisemuapoyo

Tahniah Pimpinan Baru PMIUPM



Alhamdulillah, selesai sudah AGM PMIUPM dimana buat pertama kalinya dijalankan melalui pilihanraya. Saya selaku ahli PMIUPM menyokong penuh perubahan yang dilakukan dan berharap ia akan dapat diteruskan pasa sesi AGM akan datang.

Tahniah dan takziah kepada saff pimpinan baru PMIUPM atas amanah baru yang dipegang:

Presiden: Muhammad Faizuddin Bin Ismail

Timb. Presiden: Muhammad Farhanaim

Timbalan Presiden II: Kartika Firman

Setiausaha Agong: Zaid Bin Md. Adhar

Bendahari: Hafizah Mohd Zaini

Setiausaha Kerja : Nurul Balqis

Jumaat, 15 Mac 2013

Debat Presiden PMIUPM

ini anak muda, bukan lembu! sy xsabar nk tgok debat dua calon Presiden PMIUPM. Inilah yang dipanggil politik matang, anak muda yg berani melontarkan idea dan pandangan, marilah sama2 menghapuskan budaya fitnah dan mengamalkan budaya ilmu..kedua-dua calon di atas sama hebat, kire buku bertemu ruas...debat kali yg pertama untuk Presiden PMIUPM dibuat secara terbuka dan berprestij di mana mendapat liputsan dari media alternatif tempatan.

Jom saksikan pertembungan hebat ini. Kedua-dua layak sbg presiden, jgn pilih yg baik, pilihlah yg TERBAIK. siapa terbaik? anda tentukan

Selasa, 12 Mac 2013

mana politik matang?

seperti biasa malaysia terkenal dengan rakyat yang minda kelas ketiga, lihat sahaja video ini, menunjukan mentaliti kita masih lemah. 55tahun berlalu, suasana berubah, keadaan berubah kehidupan berubah tetapi yang tetap sama adalah tahap pemikiran bahkan lebih teruk dari zaman awal kemerdekaan.

contoh politik tak matang



contoh: politik tidak matang

semua yg berlaku saya anggap perkara yg dirancang dan bukan berlaku tiba-tiba. Politik samseng dan politik wang menjadi budaya negara ini, siapa yg membentuk situasi ini? tidak lain dan tidak bukan Barisan Nasional laknatullah. dari zaman dulu memperlembukan rakyat dengan membuat pembohongan, fitnah dan penyelewengan. membuat cerita memburuk-burukkan pembangkang melalui media prima setiap seringkali berlaku, walhal itu adalah perbuatan sendiri.

Cara nak membezakan politik matang dengan politik fitnah mudah sahaja. bila bercakap tanpa bukti dan soal selidik, dan boleh saya katakan yg memonopoli cara ini adalah BN melalui tv3 dan Utusan. Saman demi saman difailkan terhadap 2 media. Mana perginya etika dalam kewartawanan?membuat statement tanpa bukti dan motif menjatuhkan profil individu. tujuan asal kewartawanan ini adalah menyalur maklumat, bukan menjatuhkan profile org. sungguh politik negara ini tidak matang, melihat perkara ini secara tidak langsung memberi gambaran sesetengah ahli politik ingin berkuasa bukan kerana rakyat, tapi untuk kepentingan diri. kalau untuk rakyat pasti tidak memfitnah parti lawan, tapi dengan mengangkat martabat rakyat.

Kadang-kadang ada perkara yang bukan fitnah, tetapi dipolitikkan walhal perkara itu tidak perlu kerana bersifat indivdu. contohnya, Rosmah Mansur tidak memakai tudung dengan betul, ini perkara yang tidak wajar dipolitikkan kerana ia hak beliau untuk berpakaian. tapi bila masuk bab cincin, itu perkara yang perlu diambil kira kerana ada kemungkinan berlaku penyelewengan wang rakyat.

  politik matang, profesional, melambangkan 
budaya ilmu dan kredibiliti pemimpin

Saya sangat bersetuju jika politik negara berasaskan hujah, dan bukan membuka aib personal seseorang pemimpin. saya menanti bila politik hujah digunapakai dalam negara. ini menjamin etika dan adab dalam berpolitik dijaga. mana tidaknya, sesi penghujahan dan mematahkan hujah berlangsung wacana perdebatan yang singkat. berbanding dengan keadaan sekarang, persoalan antara 2 parti lambat disampaikan dan dipatahkan. hanya menunggu sehari demi sehari untuk setiap jawapan melalui berita. padahal ia boleh disampaikan dengan cepat dengan menyediakan ruang debat.

Saya sendiri kagum melihat 2 pemimpin berdebat, Barack Obama vs romney. tidak ada unsur personal dimainkan. hanya membentangkan perancangan dan memberi kekuatan dalam hujah masing-masing.

Kesimpulan, anak-anak muda perlu bersedia menghadapi era baru politik matang malaysia, berpolitik atas dasar ilmu dan etika. bagaimana?dengan memperbanyakkan berfikir dan membaca.