Ahad, 2 September 2018

Pain

Adakala kita jatuh tersungkur, ada kalanya kita bersedih, adakalanya kita merasa kesakitan. Lalu kita merungut dengan kehidupan, segala kata-kata kesat dilempar terhadap diri sendiri, sehingga tidak menghargai diri sendiri, padahal empunya diri sudah berusaha berpuluh tahun untuk berada dalam keadan sekarang. 

Ya memang lumrah kehidupan begitu, ada yang pergi, ada yang hilang, ada cita-cita yang tidak dapat dikecapi. Kerana keinginan terlalu tinggi, pada masa yang sama keinginan tersebut jauh dari realiti. Semua ini membawa kita kepada rasa sedih, kecewa, menyesali hidup dan sebagainya. 

Bukanlah bermaksud menghalangcita-cita yang tinggi, cuma perlu memahami sekalipun kita gagal mencapai cita-cita, perjalanan sepanjang mengejar cita-cita itu pasti sangat bernilai. Oleh yang demikian teruskan bercita-cita, namun seandainya tidak tercapai, hargai pemkembangan hidup sepanjang mengejar cita-cita tersebut.

Tanpa kita sedari, kita seringkali menyangkakan bahawa kesakitan hidup itu adalah bencana kehidupan. Jarang sekali kita mensyukuri atas kesakitan yang kita rasai. Banyangkan jika rasa sakit itu tidak wujud, jari terluka, hilang kaki, putus tangan semua tidak disedari. Dengan kesakitan barulah kita tahu jari kita luka. Dapatlah kita merawat dengan pantas. 

Begitulah dalam kehidupan, jika kita tidak merasa sakit, pasti kita tidak tahu nilai sesuatu yang hilang. Dari kesakitan kita belajar membetulkan apa yang silap dalam hidup. Seringkali kesakitan ini menyedarkan kita bahawa tentang jalan hidup yang sebenar yang kita mahukan.

Sonamarg, Kashmir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan