Selasa, 15 September 2020

Asah

Post kali ini serba ringkas, hanya untuk mengisi masa lapang. Belum ada isu yang terbaru untuk dihuraikan memandangkan fokus pada kerja, tidak sempat memikirkan dan mengulas itu semasa. 

Ini adalah post pertama menggunakan phone, selalunya kalau menulis blog akan guna laptop ataupun komputer disebabkan ada keyboard yang memudahkan untuk menaip. Perubahan masa dan generasi memerlukan kita mengadaptasi kemampuan teknologi kini. Dahulunya keboleh-upayaan phone agak terbatas dari segi kelajuan dan kapasiti, namun pada masa kini, handphone dilihat lebih laju, dan mampu melakukan kerja yang dilakukan oleh komputer itu sendiri.

Tidaklah seaktif dulu dalam menulis, namun untuk membentuk pemikiran lebih fokus dan berfikir, ada baiknya untuk saya meluangkan masa untuk menulis, sekurang-kurangnya masa dan akal digunakan dengan baik. Mungkin kita pernah mendengar perbezaan parang dengan otak, parang jika selalu digunakan ia menjadi tumpul dan perlu diasah, akal tidak seperti itu, jika selalu digunakan, akal sebaliknya menjadi semakin tajam.


Sentiasalah menajamkan akal fikiran, kesilapan kita adalah menganggap akan tajam sendirinya apabila usia meningkat, padahal akal memerulkan ‘asahan’ menjadikan ia tajam, iaitu dengan sentiasa menggunakannya untuk berfikir.

Maka sentiasalah berfikir menyelesaikan masalah, kerja ataupun idea.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan