Ahad, 18 Mac 2012

aku anti MLM

entry minggu ni berkaitan isu yang kian panas dalam kalangan mahasiswa..semakin ramai yang menjadi mangsa kepada MLM..

sebelum kita pergi lebih jauh, MLM bermaksud multi-level-marketing..pelbagai jenis perniagaan MLM yg terdapat di malaysia..tetapi yg paling aktif dalam kalangan mahasiswa adalah score-A dan infinity downline(melalui facebook)..

sistem MLM?
ahli baru akan membayar sejumlah wang kepada orang atas untuk menyertai MLM..dan orang ats mendapat sedikit habuan dan selebihnya akan diberi kepada yg lagi atas..nak senang faham tgk gambar dibawah..paling atas menjadi paling untung,,




dalam seminar keusahawanan yg saya hadiri di UIA Gombak tahun lalu, penceramah tidak mahu mengulas lanjut mengenai perniagaan MLM...beliau tidak juga membangkang mahupun menyokong MLM..

bagaimana seseorang boleh terlibat dengan MLM??
baru kurang seminggu yg lepas aku menghadiri ke kelas MLM...sebenarnya aku di ajak untuk menemani kawan untuk keluar..tapi tiba2 menyimpang ke tpt lain... aku mmg dah dpt agak mesti ni berkaitan MLM..sebab aku dah pernah pergi sekali dengan cara yg lebih kurang sama, diajak untuk keluar kononnya nak jumpa kawan-kawan...tapi aku pergi juga sebab dah terlanjur berjanji..

ada apa dengan kelas MLM?
dalam kelas MLM pula sejak dari mulanya ceramah tersebut sehingga akhir mereka bermain dengan psikologi..aku puji kemahiran mereka, mereka benar-benar terlatih!!dalam 25 orang yg hadir ada lebih kurang 4 orang yg menjadi mangsa(termasuk aku) dan selebihnya adalah pelakon tambahan untuk menggempakkan lagi ceranah tersebut..


aku perasan dari awal permainan psyikologi yg mereka gunakan..bermula dengan membuat pendengar memasang 'cita-cita' yg tinggi, lpas 2 dengan menakutkan pendengar dengan risiko pengangguran dalam dunia pekerjaan, dan akhir sekali menawarkan 'pakej penyelamat' dengan menyertai MLM..

kepada yang mudah gelabah dan tidak berfikir panjang sudah pasti mereka dengan mudah terjerat dalam perangkap kata2 manis penceramah MLM yg kononnya memberi pendapatan lumayan sehingga rm6000 sebulan, ada yg mencecah rm30000 sebulan..dengan berbekalkan beberapa model yg telah berjaya dalam MLM sebagai role model, mereka dengan lantang mempromosikan MLM..

padahal yg berjaya itu hanya beberapa orang..yang kecewa ataupun menjadi mangsa tipu terlalu ramai disembunyikan dengan penuh teliti..aku masih ingat lagi pada malam itu rata-rata yang telah lama menyertai MLM berlagak kaya..haha..padahal dompet nipis..guna duet PT...kereta yg aku naiki pun minyak empty..lepas 2 isi minyak 5 ringgit..hahaha..mcm isi minyak moto..adoi..dorg semua bajet kaya untuk membuktikan bahawa bisness ini benar-benar berhasil..

penceramah juga turut memperlihatkan segala kekayaan yang ada.. ipad penceramah di letak di tempat yg boleh dilihat oleh semua org..show off pula dengan cita-cita 'nak insyaallah' pergi umrah dengan mak ayah bulan 6 guna duit MLM..hampeh sangat..semua lakonan boleh aku bca dengan mudah..bagitau pula ada kereta 4 tayar(padahal kancil je)!!

sebenarnya ak tak boleh mendedahkan perkara ini kepada orang ramai kerana ada peraturan yg perlu aku patuhi(golden rule) iaitu merahsiakan MLM ni kepada orang yang tidak berkenaan..tetapi saya tak nak ramai lagi yg terperangkap dalam MLM...bukan kita yg jadi kaya tetapi dorang jadi lebih kaya..

selepas kelas MLM??
selesai kelas MLM dalam 2 jam..mereka bermati-matian memujuk aku..dari awal lagi mereka katakan mereka tidak memaksa..memang mereka tidak memaksa secara direct..tetapi mereka memaksa secara halus..bagi hati yg tidak kental pasti terjerat...mereka bijak memutarbelitkan ayat..bijak mencari point sebagai hujah menjadi bahan pujukan..2 orang besar MLM dalam kelas itu turut memujuk aku namun aku tetap dengan pendirian untuk tidak menyertai..aku sangat kerugian masa pada malam itu untuk menghadiri kelas 'menipu orang'..tapi lebih ok dari yg rugi ratusan ringgit..susah jugak nak lari dari 'paksaan' dorg...huhu..hampir 1 jam dorg pujuk..


hukum MLM??

setakat ini belum ada lagi fatwa rasmi yg menyatakan bahawa MLM itu halal mahupun haram..mungkin kewujudan mlm ni tidak sampai pengetahuan dorg ataupun masih dalam perbincangan, ataupun aku yg tidak tahu-menahu kewujudan fatwa tersebut..harapnya pihak ijmak ulamak dapat melakukan sesuatu mengenai MLM..

jika MLM halal dalam islam, saya ingin meragukan beberapa perkara:
1. terdapat unsur riba, pendapatan diperolehi adalah daripada ahli yang baru menyertai MLM..bukan dari produk yang dijual.. yang di atas semakin kaya..yang di bawah tertindas..
2. peniagaan ini bertarung dengan nasib..kalau kita yg terakhir tertipu maka rugilah kita..kalau ramai lagi yg kita boleh tipu maka untunglah kita..
3. unsur penipuan..saya diajak untuk keluar hanya untuk menemankan 'dia'..tiba2 tukar arah xtau pgi mana masuk kelas MLM...perniagaan islam menitikberatkan soal kejujuran..pernah suatu ketika imam ghazali pergi berniaga bersama pekerjanya..semasa membuka karung barang jualan pekerja nya mengucap bismillahirahmanirahim sehingga boleh didengar..lalu imam ghazali bertanya kepada pekerjanya itu;'mengapa menyebut bismillahirahmanirrahim dengan kuat??' lalu perkerjanya menjawab;'supaya orng tahu yang kita ni peniaga yg jujur'..lalu imam ghazali mengarahkan pekerjanya itu untuk menutup kedai pada hari tersebut..lihat bertapa jujurnya islam mengajar kita berurusan jual beli..

sasaran MLM score-A?
MLM mensasarkan mahasiswa yg baru mengenal dunia..lebih-lebih lagi yg datang jauh dari kampung..yg xpernah tahu dalam mengenai MLM..ramai yg telah terbazir masa dan wang ringgit untuk MLM tetapi pengakhirannya mereka tidak dapat satu sen pun..

rupa-rupanya ramai lagi dah terjerat dengan MLM..rasa sangat terkilan bila kawan rapat pun rupanya dah terkena..tetapi mereka diam disebabkab golden rule yg ditetapkan..

wallahua'lam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan