Ahad, 6 Oktober 2013

Kisah katak (Edisi Test 1)

Gambar Hiasan
Sumber gambar: sini
Pada zaman dahulu, Kementerian Belia dan Sukan(KBM) merancang untuk menganjurkan satu pertandingan antara katak-katak dari seluruh dunia. Seluruh katak dari seluruh dunia mengambil penyertaan dalam pertandingan ini. Peraturannya sangat mudah, siapa yang berjaya mendaki ke puncak KLCC tanpa menggunakan lif akan menang dalam pertandingan ini.

Lalu semua katak dilepaskan serentak di tempat yang sama, pada ketinggian yang sama, waktu yang sama, cuaca yang sama...hanya yang berbeza adalah spesis dan personaliti.

Sebulan selepas pertandingan dimulakan, KBM mengumumkan separuh daripada jutaan katak telah menyerah kalah, dan yang lain masih bersungguh-sungguh untuk mendaki. KBM juga mengumumkan pendakian tertinggi daripada kesemua katak adalah di aras 3 KLCC.

Seminggu selepas itu, pukul 8:00 malam hari yang sama, Sekali lagi, KBM mengumumkan, hanya tinggal suku daripada jutaan katak meneruskan pertandingan itu pendakian tertinggi adalah sehingga aras 4..dan kesemua mereka nampak keletihan dan tidak bermaya. Namun mereka tetap tekad untuk mendaki dengan penuh harapan agar mereka dapat bergelar pemenang. Dalam masa yang sama mereka juga mengeluh, dan dalam hati mereka ia perkara mustahil untuk menghabiskan pertandingan ini.

Tiga hari selepas itu, tepat jam 8:00 malam, semua, seluruh stesen televisyen..termasuk Astro AWANI, Buletin Utama(tv3), BBC, Al-Jazeera, CNN dan banyak lagi saluran berita di seluruh dunia, menyiarkan berita terkini secara langusung daripada KBM. Kali ini KBM mengumumkan tiada satu pun daripada jutaan katak menang dalam pertandingan ini, dan KESEMUA katak telah gagal dan telah menyerah kalah. Pendakian tertinggi selepas sebulan sepuluh hari (40 hari) adalah sehingga aras 5 KLCC~

Seluruh akbar dari seluruh dunia, termasuk Utusan Melayu, Berita Harian, Berita Semasa, Malaysia Kini, Selangor Kini, New York Strait Times, Permata Brunei, British Daily, Indon News dan banyak lagi akhabar turut menjadikan pengumuman ini dimuka depan akbar.

Apabila ditemubual oleh wartawan mengenai pengalaman mereka selama 40 hari mendaki KLCC, katak-katak banyak mengeluh sepanjang pendakian dan mereka mengatakan ia suatu yang MUSTAHIL untuk sampai kepuncak tertinggi.. Ini idea GILA daripada KBM..mana mungkin katak boleh mendaki setinggi itu.. dan mereka pun mengambil keputusan untuk memboikot mana-mana program yang dianjurkan oleh KBM.

10 tahun berlalu, Malaysia telah menjadi negara maju tiga tahun sebelum itu, iaitu pada tahun 2020. Banyak kemajuan dalam teknologi dan infrastruktur, bahkan ekonomi Malaysia turut melonjak naik sehingga menjadi tumpuan pelabur dari seluruh dunia.

Tepat pukul 7:55 malam hari yang sama... jeritan seekor katak kedengaran dari puncak tertinggi KLCC.."ALHAMDULILLAH!, aku dah menang..ALLAHUAKBAR!!aku boleh melihat dengan jelas pemandangan dari puncak KLCC!!SUBHANALLAH!!"........

Seluruh mata yang mendengar tertumpu ke puncak KLCC..setelah 10 tahun 40 hari ada seekor katak telah berjaya sampai kepuncak KLCC!

Seluruh wartawan akhbar dan televisyen dari seluruh dunia, termasuk al-Jazeera, BBC, CNN, New York Times, British Daily, Permata Brunei, TV3, astro AWANI, TV1 dan banyak lagi siaran dan akhbar menemu bual katak tersebut.

Setelah ditemu-bual rupanya katak tersebut adalah Orang Kelainan Upaya(OKU) yang berdaftar. Ia pekak, tidak boleh mendengar sebarang keluhan daripada peserta..tidak langsung mendengar apa yang dikatakan oleh katak-katak yang lain..yang dia tahu hanyalah untuk menamatkan pertandingan itu..

Wartawan terpaksa meggunakan khidmat jurualih bahasa badan untuk berkomunikasi dengan katak tersebut.

Tepat jam 8:00 malam..berita itu tersebar luar secara serentak selepas pengumuman secara langsung oleh KBM keseluruh dunia. Dan KBM mengumumkan katak OKU daripada memenangi pertandingan tersebut..

#pengajaran
-teruskanlah berjalan mengejar cita-cita, jangan sesekali mendengar apa yang orang kata terhadap usaha kita..berusalah bersungguh-sungguh..
-setiap kekurangan adalah hikmah kebijaksanaan dari Allah

Cerita ini saya tujukan khas buat teman-teman yang bakal menghadapi test 1 pada minggu hadapan.. Selamat Bermujahadah!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan