Khamis, 27 Februari 2014

Manusia bias

Post kali ini bersifat santai dan sedikit provokatif tapi bukan niat untuk menghilangkan thiqah(jika masih ada la..LOL)..dan sangat TIDAK berasas..juz baca n ignore

Siang tadi aku berpeluang menyaksikan layanan yang 'bias' terhadap seorang perempuan kerana faktor rupa secara 'live' depan mata. Tapi aku xmau la cerita secara direct. Tapi secara amnya apa yg berlaku tadi adalah perempuan cantik dapat layanan yg lebih baik daripada yg kurang cantik. Kalau xsilap Ini kali ketiga aku tulis berkaitan tetang rupa manusia. Mungkin sebab aku terasa aku pun golongan yg xberupa..kakakaka. Tapi aku tak kisah pun sebab lelaki tak hensem dpt pasangan yg lawa, teori orang..hak3. So beruntung la lelaki yg xhensem..bak kata sorg cikgu "hensem ya paloi"..mmmm..xfaham xpe

Berbalik kepada peristiwa tadi, perkara ini bukan baru, dari dulu aku perasan yang naik kereta mercedez benz, BMW, mini cooper, ferari dan apa sahaja kereta mewah terdiri dari perempuan yg cantik. Jarang2 kita lihat perempuan yg hodoh menaiki kereta mewah. Apa kesimpulannya? Wanita cantik akan dapat pasangan lelaki yg kaya-raya. So, kepada wanita cantik anda beruntung, anda akan dapat lelaki kaya raya.Hoho

Aku cari video2 yg pernah aku tgok sebelum ni, dan video inilah antara yg boleh menggambarkan idea aku sekarang ni. Sebenarnya aku pun xpuas hati situasi mcm ni, sangat tak adil. Termasuk aku sendiri mungkin secara tidak sedar mengamalkan sikap 'bias' sebegini. Perkara ini sebenarnya juga berlaku kepada kaum lelaki juga. Mungkin sebab belum mencapai tahap matang lagi. Kebanyakkan masa mungkin ada cuba mengelak dari mengamalkan 'bias'. Maknanya cuba tidak berlaku 'bias' dan ia bukan berlaku secara natural. 

Bila dah betul2 matang, baharulah mungkin kita akan terlepas dari sifat sebegini kerana kematangan akan menyebabkan kita bertingkah-laku dan bertindak berdasarkan objektif sebenar. Contoh mudah seperti di atas, kita melayan individu dengan baik bukan kerana dia cantik ataupun hensem, tetapi kerana mereka memang perlu dilayanan yang baik. Contoh lebih mudah lagi, kita berkerja keras kerana kita mahu hasil kerja yg berkualiti, bukan kerana mahu tampak gah oleh pakwe/makwe ataupun bos kerana objektif kita bukan untuk menunjuk, tetapi untuk mendapat hasil kerja yang baik.

Apapun semuanya yg diatas sangat2 tidak berasas. Mungkin ada sedikit sahaja yg kebetulan adalah benar. Tapi yg paling penting pengajarannya ialah elakkan menjadi manusia 'bias' dengan melayan semua manusia dengan cara yang sama. Berkerja dan bertindaklah berdasarkan objektif sebenar dan bukan objektif sampingan. Entah korang faham ke tak, susah aku nak jelaskan sebab malas nak menaip. So abaikan dan lupakan apa yg korang baca setelah selesai membaca ZZzzZZ.. say no to appearance bias..ZZzzZZ


sumber: twitter

Tiada ulasan:

Catat Ulasan