Khamis, 1 Mei 2014

Mencari erti

Hidup bukan sekadar degupan jantung. Jika hidup manusia Allah ciptakan hanya sekadar itu, haiwan yang lain juga hidup. Kehidupan manusia lebih besar nilainya. Jesteru hidup ini harus sentiasa bergerak, berjuang dan berusaha. Perjalanan hidup ini panjang dan bersimpang siur. Kadang-kadang diuji dengan cinta yang terlalu menggunung, terkadang kita diuji dengan kehilangan cinta. Ada kalanya kita diuji dengan kuasa dan pangkat, lalu kita gunakan untuk kezaliman. Ujiaan itu hanyalah persinggahan hidup, bukanlah beban yang akan menghentikan langkah kehidupan.

Hidup perlu lebih terancang, hidup sebagai hamba Tuhan tidak hanya beribadah semata-mata, tetapi menegakkan agama Islam di atas muka bumi, berjuanglah di atas nama kebenaran dibawah panji Islam. Hidup perjuangan dalam hidup adalah seni yang paling bernilai, seni yang pasti berhasil. Setiap titisan peluh menjadi saksi perjuangan. Seni yang pasti akan berhasil cuma tidak tahu nilainya.

Hiduplah dengan keberanian, tanpa ketakutan. Ketakutan hanya akan menyebabkan langkah menjadi lesu dan longlai. Sedang keberanian itu memberi erti dalam kehidupan, berani berimpian menyebabkan hidup lebih berlandasan. Keberanian itu adalah menghadapi segala kebarangkalian dan bangkit berjuang. Hiduplah dengan lebih bererti.

Sumber gambar: twitter

Tiada ulasan:

Catat Ulasan