Selasa, 24 Jun 2014

Berfikir seadanya

Pemikiran manusia berbeza-beza, tapi yang mudahnya dibahagikan kepada dua bahagian iaitu berfikir secara positif, ataupun berfikir secara negatif. Memang ada golongan yang sentiasa memikirkan semua perkara berlaku adalah negatif, apa sahaja keputusan orang lain, kejadian yang menimpa dirinya, dan apa orang lain lakukan adalah sesuatu yang buruk. Ada pula golongan yang terlalu berfikir positif, hanya berserah kepada takidir semata-mata, lalu dia pun langsung tidak berusaha melawan takdir, baginya pula melawan takdir itu satu negatif, bahkan dianggap kufur nikmat, iaitu tidak bersyukur dengan apa yang ada, lalu jalan hidupnya langsung tidak meningkat. 10 tahun berlalu hidupnya tetap seperti yang dulu hasil daripada terlalu positif dengan kehidupan.

Jika seekor cicak diberi nama Dato Sri Najib, maka orang yang negetif akan mengatakan bahawa ia adalah satu penghinaan kepada Dato Sri Najib!! Mana mungkin seekor haiwan yang hina diberi nama sama dengan perrdana menteri Malaysia. Tapi bila ditanyakan kepada orang yang positif, ia adalah suatu penghormatan kepada cicak tersebut kerana diberi nama sama dengan perdana menteri. Satu situasi yang sama diberikan kepada 2 jenis pemikir, tetapi tanggapan yang lain dikeluarkan oleh kedua-dua pihak tersebut.

Begitulah hasil manusia yang berbeza-beza, boleh jadi kesenangan menjadikan mereka negatif, dan boleh jadi kesenangan menjadikan mereka positif. Begitu juga sebaliknya. Dan kebanyakkannya orang sekelilinglah yang lebih banyak mempengaruhi corak kita berfikir. Terpulanglah kepada kita untuk memilih tindak-balas terhadap sesuatu. Belajarlah besederhanya dalam kehidupan, jangan terlaku positif dalam kehidupan, kelak akan jatuh pula martabat menjadi dungu. Jangan pula menjadi terlalu negatif dalam kehidupan, kelak akan menjadi watak antagonis di dunia.

gambar hiasan
sumber gambar: FB

Tiada ulasan:

Catat Ulasan