Sabtu, 7 Jun 2014

Pesanan

Jadilah dirimu yang apabila diceritakan kisah hidupmu, anak-anakmu merasa bangga akan sejarah hidupmu. Jadilah dirimu yang apabila dituliskan perjalanan hidupmu, cucu-cicitmu merasa bangga membaca kisah silammu.

Segala yang kita lalui akan menjadi sejarah yang bakal diceritakan kepada anak cucu kita. Terpulang kepada kita untuk mengarang hidup kita yang sekarang agar sejarah yang bakal diceritakan itu menjadi kebanggaan kepada keturunan kita. Jika kita mahukan sejarah itu bakal hitam, maka hiduplah seperti lalang yang liar, mengikut sahaja ke mana arah angin yang bertiup. Jika mahukan sejarah yang hina, hiduplah seperti haiwan ternakan, yang hanya makan dan minum dan menunggu masa untuk ajal.

Sejarah itu seringkali memberi inspirasi. Kita mungkin suatu hari bakal syahdu dan lena yang panjang, yang tinggal menjadi kebanggaan adalah sejarah kita. Jika mahukan sejarah hidup yang dipandang, hendaklah kau letakkan hidupmu dipuncak yang boleh dilihat oleh semua. Hiduplah dengan prinsip yang teguh, berusaha gigih mencari ilmu dan kebenaran. Demikian itu nilai hidupmu semakin tinggi, semakin nampak kelibat usahamu.

Selamat bermujahadah.
hiasan
sumber: twitter

Tiada ulasan:

Catat Ulasan