Ahad, 25 Disember 2011

ada apa dengan blog???

saya mula berblog pada april 2009 yang pada mulanya hanya membangkitkan isu-isu islamik namun blog berkaitan islam itu perlu penuh dengan ilmiah dan perlu mencari banyak sumber lain sebelum memberikan pendapat mengenai sesuatu isu tersebut..takut2 pendapat bercanggah dengan hukum..sebab itulah islam ini sering dikaitkan dengan ilmu...

berdirinya tamadun islam yang gemilang suatu ketika dahulu kerana ilmu...dan apabila runtuhnya tamadun islam, perkara pertama yang dihapuskan oleh tentera mongol adalah buku-buku tulisan ilmuan islam..sehingga digambarkan sungai nil bertukar warna menjadi hitam kerana buku yang dibuang ke sungai..

google image...


hanya beberapa buku yang terselamat termasuk buku perubatan ibnu sina...satu buku perubatan ibnu sina tersebut telah digunakan sebagai rujuk seluruh dunia sehingga kini..bayangkan jika ribuan buku yang dimusnahkan masih tersimpan?pastinya umat manusia masa kini jauh lebih maju dari sekarang..

risiko dalam berblog islamik sangat tinggi sekiranya tidak cukup ilmu, dan saya menukar nama blog kepada 'hidupku dilaluan berliku'..lebih terbuka untuk apa sahaja yang boleh dikongsi kepada anda tetapi unsur-unsur islam tetap ada sebagai peringatan bersama..

blog ini secara umumnya bukanlah berkenaan dengan hidup saya sepenuhnya, saya ingin menjadikan blog ini sebagai medium perkongsian buat anda..saya ingin menjadikan blog ini sebagai blog yang ilmiah..

bagi saya berblog bukan untuk menegakkan idea sendiri atau dalam erti kata lain mengatakan pendapat saya adalah paling tepat dan baik...ia cuma pandangan peribadi semata-mata..

meminjam kata-kata imam syafiee:
'kata-kataku memang betul tapi ada salahnya, kata-kata orang jahil itu salah tapi ada betulnya'

samalah juga seperti idea-idea yang saya utarakan, anda tidak perlu menerima semuanya 100% kerana tidak semua betul, pasti ada silap didalamnya...semua yang tertulis hanya pandangan dari kaca mata saya sendiri dan diharap pembaca dapat membaca dengan minda terbuka..

apakah kepentingan berblog bagi saya?adakah untuk dijadikan diari kehidupan seharian?atau untuk meluahkan perasaan semata-mata?

tidak sama sekali..saya tidak akan menulis blog selagi tiada apa-apa yang ilmiah untuk dikongsi..untuk meluahkan perasaan apatah lagi..

bagi saya dengan berblog ini kita boleh mencerna minda dan memberikan pandangan sendiri terhadap sesuatu isu atau kejadian yang berlaku disekeliling mahupun terjadi pada diri sendiri..suara saya memang tidak mampu didengar di pentas dunia, tetapi tulisan saya tetap akan bersuara tanpa henti..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan