Rabu, 27 November 2013

Penulisan bentuk baru

Zaman kini menyaksikan bahawa semakin ramai yg berbual, berhujah, berdebat, berbincang bahkan 'meeting' melalui comment di FB, twitter, blog dsb. Ini merupakan kesilapan besar kita dalam mengembangkan ilmu pengetahuan, sebaiknya semua perbuatan tersebut samada berbual, berhujah, berdebat dilakukan secara berdepan supaya antonasi, nada dan emosi yang betul dapat sampai kepada penerima.

Namun, kita tidak boleh lari daripada perhubungan melalui tulisan kerana ia telah menjadi fenomena ketika ini. Perkara ini banyak menyebabkan mudah berlaku salah faham dan masalah komunikasi. Seringkali berlaku adalah mesej yang cuba disampaikan tidak sampai, bahkan menimbulkan lagi persepsi baru masing-masing, memandangkan cara baca seseorang tidak sama dengan seorang yang lain.

Sudah tiba masanya dunia membuat cara penulisan bentuk baru yang bukan sahaja boleh membaca ayat bahkan membaca antonasi suara di dalam penulisan tersebut. dengan ini pembaca lebih faham apa yang cuba disampaikan, ia juga boleh menggambarkan perasaan sebenar penulis. Barulah miss-communication tidak berlaku dalam perhubungan melalui tulisan.

sumber gambar: sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan