Ahad, 30 Mac 2014

Cantik

Ramai yang mengatakan cantik itu subjektif. Walaupun seluruh dunia mengatakan begitu saya tetap tidak bersetuju. Orang yang cantik akan dikatakan cantik oleh sesiapapun, begitu juga orang yang hodoh tetap akan dikatakan hodoh oleh sesiapapun.

Persoalan mengenai mengapa orang ada yang melihat seorang yg hodoh ini menjadi cantik bukan kerana cantik adalah subjektif, tetapi kerana mereka sudah menilai orang tersebut melalui emosi, bukan lagi melalui akal yang normal.

Harun Yahya ada mengatakan, "Romanticism which leads people to live, not according to their reason, but according to their emotions"

Satu pasangan kekasih yang sudah hidup diawang-awangan, ataupun 2 orang insan, lelaki dan perempuan yang selalu berhubung akhirnya terdetik rasa ingin lebih dekat, mula merasa merasa pasangan mereka itu ideal, cantik, ataupun kacak. Dan apabila para cendikiawan yg mengkaji kejadian ini tanpa mengira aspek emosi, mula mengatakan bahawa cantik itu subjektif.

Padahal sebelumnya, ketika mereka belum dikuasai oleh emosi, ataupun masih tepat belum melalui tempoh romantik, mereka tidakpun merasakan pasangan mereka itu cantik, tetapi apabila emosi mula menilai, mereka jadi tidak nampak jerawat dimuka, kentut pun wangi, apa sahaja yang dibuatnya semua jadi baik.

Mungkin apa yang boleh di simpulkan adalah cantik itu hanya subjektif jika dinilai dengan emosi. Cantik tidaklah subjektif jika dinilai dengan akal.

sumber twitter

Tiada ulasan:

Catat Ulasan