Isnin, 3 Mac 2014

Tabiat


hiasan
Sumber: google.plus

Manusia tidak lari dari tabiat. Seorang doktor ada tabiat dia sebagai doktor, sebagai pensyarah juga ada tabaiat mereka. Begitu juga kita sebagai seorang pelajar kita ada tabiat kita sendiri. Kebanyakkan pelajar suka menyiapkan tugasan yg diberikan pada saat-saat akhir. Begitu juga dengan mengulang-kaji pelajaran, bila dekat dengan tarikh peperiksaan barulah kita rasa hendak belajar membuak-buak, dan paling 'common' lagi kita akan mengatakan "kalaulah aku belajar macam ini dari awal semester, kan lagi baik". Ini semua tabiat kita sebagai pelajar suka menangguh kerja "last minute"

Ada juga pelajar yang apabila mendapat tugasan terus disiapkan pada hari yang sama, mengulangkaji pelajaran sepanjang semester dan cuba memahami subjek tanpa ketinggalan. Ini juga sebagai tabiat, cuma tabiat ini adalah tabiah yang baik. Dan tidak dinafikan, tabiat inilah yang akan membezakan pelajar cemerlang dengan pelajar yang kurang cemerlang.

Persoalannya bagaimana kita boleh memiliki tabiat-tabiat yang baik? Ada jawapan? Buku yang boleh dirujuk? Mohon tunjuk ajar~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan