Jumaat, 14 Mac 2014

Tamadun


4 Hari lepas saya pergi ke KLIA untuk menjemput kenalan yang baru tiba dari Kota Kinabalu. Rasanya dah lebih 4 tahun tidak menjejak-kan kaki di KLIA kerana menggunakan laluan dari LCCT. Dalam kepanasan isu kehilangan pesawat MH370, saya sempat melihat keadaan lapangan terbang tersebut.

Tapi apa yang saya ingin komen adalah mengenai pembangunan yang tidak terancang di Malaysia. Saya teringatkan kata-kata ibn Khaldun yang lebih kurang bermaksud tamadun diukur dengan budaya dan kerohanian bukan semata-mata pembangunan lahiriah.

Dari sudut KLIA, mak cik saya sendiri (Auntie Yah) yang menetap di Australia sekian lama kagum dengan KLIA. Jauh sekali perbezaannya berbanding lapangan terbang di sana. Pada saya prinsip yang dilaksanakan di Australia mungkin berbaza, mereka lebih mementingkan aspek sosial dan budi pekerti. Saya mengambil mendengar sendiri pengalaman daripada sahabat yang baru pulang dari negara tersebut pada bulan lepas.

bangunan pencakar langit di Jeddah
sumber: sini


Saya tidak mengutuk kewujudan bangunan-bangunan tersebut, cuma bila aspek lahiriah sahaja yang ditekankan, kita akan berterusan dalam jalan perhambaan. Cuba kita search senarai bangunan pencakar langit, kebanyakkannya dari negara islam. Sama ada ia satu kebetulan, atau kita sudah terperangkap. Banyak kisah-kisah yang penuh konspirasi disebalik bangunan pencakar langit tersebut.

Apa yang saya boleh simpulkan adalah intelektual islam sudah mengajar teori pembentukan tamadun yang betul, tetapi ia hanya digunakan oleh orang bukan islam. Bahkan kita menggunakan pula teori yang salah, iaitu mementingkan lahiriah semata-mata. Ini satu kerugian yang besar pada kita. Yang bakal membangunkan islam dan negara pada masa akan datang adalah anak muda sekarang. Jika golongan ini tidak dibentuk dengan baik, tinggalah nama dan tugu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan